1.Η
τραγωδία της χριστιανοσύνης είναι, ακριβώς, ότι η αλήθεια του Θεού
κατανοείται ακόμη με διαφορετικούς τρόπους. Ό,τι θεωρείται ως ιερό
ταμείο για ωρισμένους, είναι για άλλους αξιοθρήνητη δεισιδαιμονία. Ό,τι
φαίνεται υψηλό στα μάτια των μεν είναι οπισθοδρομικό για τις πεποιθήσεις
των άλλων. Και όμως, παρ'όλα αυτά, όλοι οι χριστιανοί μέσα στην
Οικουμενική Κίνηση, και πέραν των ορίων της, πρέπει να υποσχεθούν στους
εαυτούς τους ότι θα παραμείνουν μαζί και θα ομολογήσουν μαζί την κοινή
τους υποταγή στον αυτόν Κύριο. Τούτο, ασφαλώς, είναι παράδοξο. Αλλά,
ακριβώς, το παράδοξο είναι, που προσδίδει αξία στην υπόσχεση. Πρέπει να
παραμείνουν μαζί, ακριβώς, επειδή είναι χωρισμένοι. Η υπόσχεσις έχει
αξία, επειδή απαιτεί πόνο και ένταση. Πρόκειται να υποφέρουμε το σταυρό
της υπομονής` ας δοξάσομε το σταυρό αυτό. Ο χριστιανικός μας πόνος είναι
σημείο αναρρώσεως, αναρρώσεως που πρόκειται να έλθη από τον ίδιο τον
Κύριο.
Η
Οικουμενική Κίνησις είναι, πρωταρχικά, μια συναδέλφωσις που βρίσκεται
στον δρόμο των αναζητήσεων. Είναι ένα τόλμημα ή μια περιπέτεια, και όχι
ένα κατόρθωμα. Είναι δρόμος και όχι σκοπός. Και γι` αυτό η ανοικτή
κοινωνία θα εξέθετε όλη την προσπάθεια. Γιατί, εσφαλμένα, θα παρουσίαζε
την χριστιανοσύνη ήδη ενωμένη. Αλλά, όλοι, γνωρίζομε, πολύ καλά, ότι δεν
είναι. Η έντασις παραμένει παρακινώντας μας να συνεχίσουμε. Για τούτο
το λόγο, ακριβώς, έχουμε ακόμη μόνο την Οικουμενική Κίνησι και όχι την
ενωμένη χριστιανοσύνη.
2....Σαν
μέλος και ιερεύς της Ορθοδόξου Εκκλησίας πιστεύω ότι η Εκκλησία, μέσα
στην οποία βαπτίσθηκα και ανατράφηκα, είναι η Εκκλησία, η αληθινή
Εκκλησία, η μόνη αληθινή Εκκλησία. Και το πιστεύω για πολλούς λόγους:
ένεκα προσωπικής πεποιθήσεως και ένεκα της εσώτατης βεβαιώσεως του
Πνεύματος, που πνέει στα μυστήρια της Εκκλησίας, και ένεκα των όσων
είναι δυνατό να γνωρίζω από τη Γραφή και από την καθολική παράδοσι της
Εκκλησίας. Είμαι υποχρεωμένος, λοιπόν, να θεωρώ όλες τις υπόλοιπες
χριστιανικές Εκκλησίες ως ελαττωματικές, και σε πολλές περιπτώσεις μπορώ
να προσδιορίσω αυτές τις ελλείψεις των άλλων Εκκλησιών με απόλυτη
ακρίβεια. Γι` αυτό, λοιπόν, η ένωσις των χριστιανών, για μένα, σημαίνει
ακριβώς την παγκοσμια επιστροφή στην Ορθοδοξία. Δεν έχω καμμία απολύτως
ομολογιακή πεποίθησι, η πεποίθησίς μου ανήκει αποκλειστικά στην Una
Sankta ("Μία Αγία..").
Ξέρω
καλά ότι η αξίωσίς μου θα αγνοηθή απο πολλούς χριστιανούς. Θα θεωρηθή
ότι είναι μία εγωιστική και μάταιη απαίτησις. Ξέρω επίσης, καλά ότι
πολλά πράγματα, που τα πιστεύω απόλυτα δεν είναι πιστευτά από όλους.
Όμως, δεν βλέπω κανένα λόγο, για τον οποίο πρέπει εγώ ν’ αμφιβάλλω γι’
αυτά ή να μην πιστεύω εγω ο ίδιος. Το μόνο όμως που λογικά μου
επιβάλλεται να κάνω είναι να διακηρύξω την πίστι μου και να την εκφράσω
με τέτοιον τρόπο, ώστε οι φτωχές μου λέξεις να μην αμαυρώσουν την
αλήθεια. Γιατί είμαι σίγουρος, ότι η αλήθεια του Θεού φέρνει βεβαιότητα.
Τούτο, βέβαια, δεν σημαίνει ότι το κάθε τι μέσα στις πολλές ορθόδοξες
Εκκλησίες κατά το παρελθόν ή το παρόν πρέπει να ταυτισθή με την αλήθεια
του Θεού. Πολλά πράγματα προφανώς υπόκεινται σε αλλαγές. Και φυσικά,
πολλά πράγματα έχουν ανάγκη βελτιώσεως. Η αληθινή Εκκλησία δεν είναι
ακόμη η τέλεια Εκκλησία.
Η
Εκκλησία του Χριστού πρέπει να αναπτυχθή και να οικοδομηθή μέσα στην
ιστορία. Κι όμως η όλη και η πλήρης αλήθεια έχει ήδη δοθή και ανατεθή
στην Εκκλησία. Η αναθεώρησις και νέα διατύπωσις είναι πάντοτε δυνατή,
και, ωρισμένες φορές μάλιστα επιβεβλημένη. Όλη η ιστορία των
Οικουμενικών Συνόδων του παρελθόντος το αποδεικνύει. Οι άγιοι Πατέρες
γι’ αυτό τον σκοπό συγκεντρώνονταν. Βέβαια, στο σύνολο το ταμείο της
Πίστεως φυλάχθηκε πιστά, και η μαρτυρία της πίστεως εκέρδισε σε ακρίβεια
και ευστοχία διατυπώσεως. Πάνω απ’ όλα, η μυστηριακή δομή του Σώματος
έχει διατηρηθή σώα και άθικτος. Και στο σημείο τούτο πάλι γνωρίζω ότι η
προσωπική μου αυτή πεποίθησις είναι δυνατόν να απορριφθή σαν αυταπάτη.
Αλλά για μένα αποτελεί ακράδαντη πεποίθησι. Αν αυτό ήθελε θεωρηθή
πεισμονή, είναι η πεισμονή της αλήθειας και των τεκμηρίων. Μπορώ να δω
αυτό που πράγματι βλέπω. Δεν είμαι σε θέσι να κάμω τίποτε άλλο. Αλλά με
κανένα τρόπο δεν είμαι διατεθειμένος να θέσω κανέναν "εκτός Εκκλησίας". Η
"κρίσις" έχει δοθή στον Υιό. Κανείς δεν διορίσθηκε για να προλαμβάνη
την κρίσι Του. Η Εκκλησία, βέβαια, έχει τη δική της εξουσία μέσα στην
ιστορία. Είναι, πρώτα απ`όλα η εξουσία να κηρύττει και να διαφυλάττη τον
λόγο της αληθείας. Υπάρχει κάποιος κανόνας πίστεως και τάξεως, που
πρέπει να θεωρείται σαν κανόνας. Οτιδήποτε βρίσκεται πέραν τούτου είναι
"ανωμαλία". Αλλά η "ανωμαλία"πρέπει να θεραπεύεται και όχι απλώς να
καταδικάζεται. Αυτή είναι η δικαίωσις για τη συμμετοχή ενός ορθοδόξου
στον οικουμενικό διάλογο με την ελπίδα ότι με τη μαρτυρία του η Αλήθεια
του Θεού είναι δυνατό να κερδίση ανθρώπινες υπάρξεις.
Υάκινθος
Πηγή : Αναστάσιος
Σχόλιο: Η Χριστιανοσύνη διακρίνεται απο την Εκκλησία. Δέν είναι η Εκκλησία. Ο οικουμενισμός τί θέλει; Να ταυτίσει Εκκλησία και Χριστιανοσύνη! Η πίστη του Φλωρόφσκι είναι δευτεροβάθμιος. Εξάλλου ήταν δάσκαλος της δευτεροβαθμίου εκπαιδεύσεως. Εκπαίδευε θεολόγους καθηγητές όχι θεολόγους της Εκκλησίας. Είναι πίστη εξ’ακοής η δική του, δευτεροβάθμιος. Εξ’όσων άκουσε και είδε. Δέν είναι η πίστη των αοράτων. Η οικουμενική κίνηση είναι συναδέλφωσις και δρόμος αναζητήσεως. Και η Εκκλησία όμως είναι δρόμος. Είναι ο Κύριος. Η αληθινή Εκκλησία δέν είναι ακόμη η Τέλεια Εκκλησια! Δηλαδή δέν είναι η Μία, αληθινή και Καθολική. Των Αγίων. Μοιάζει με την Χριστιανοσύνη που είναι κατακερματισμένη. Η Εκκλησία πρέπει να γίνει ιστορική. Μιά νέα παράλληλη εκκλησία. Οι οικουμενικές Σύνοδοι είχαν σκοπό την αναθεώρηση και νέα διατύπωση. Όπως η σύνοδος που προετοιμάζεται. Μόνον ο κλήρος έμεινε άθικτος. Άγιοι δέν υπάρχουν. Εγώ είμαι αυτός που είμαι και βλέπω αυτό που βλέπω (Χαριτωμένος). Ποιός καλεί στην Εκκλησία; Αυτό είναι το ερώτημα. Αφού δέν μπορεί να βάλει στην Εκκλησία ή μπορεί; Αυτός αγιάζει, είναι αντιπρόσωπος. Δέν μπορεί να βγάλει κανέναν. Ο καϋμένος. Δεσμεύεται απο την αγάπη! Ο αγιασμός, όπως και η χειροτονία δέν εκπίπτει. Ο Κύριος σταυρώθηκε επειδή δέν δέχθηκε την Βασιλεία τού κόσμου τούτου. Τί μας λέει ο Φλωρόφσκι. Ότι έκανε λάθος; Ότι έπρεπε να πεθάνει για να αναστηθεί; Ότι ο σκοπός ήταν ο θάνατος; Και η Ανάσταση είναι η ενότης των ουρανών και της Γής; Ότι ο Κύριος αναστήθηκε και άλλαξε γνώμη; Ότι τελικά δέχθηκε να είναι και Βασιλεύς της Γής; Του κόσμου τούτου; Αυτό δέν κηρύττει ο Οικουμενισμός; Ίνα ώσιν εν, επί της Γής; Πονηρό κείμενο. Ενόψει της ενώσεως!
Αμέθυστος.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου